Co to jest? Czym, tak naprawdę, różnią się tradycyjne pilarki od tych sterowanych mikroprocesorem? Co przemawia za wyborem tego rozwiązania, które, nadmienię, stosowane jest już w wielu modelach pilarek. Z resztą, nie tylko pilarek. Elektroniczny sterownik występuje też w większych modelach kos spalinowych.
M-Tronic jest w pilarkach: MS-201, MS-241, MS-261, MS-362, MS-661, MS-462
Jaki jest cel zastosowania komputera w silniku?
Przede wszystkim maksymalne ułatwienie procedur uruchamiających urządzenie. Np. przy tradycyjnych silnikach 2 suwowych trzeba trochę się namachać. Uruchamiając zimy silnik -urządzenie gaśnie, później próbujemy na tzw.” pół ssaniu”, a następnie w pozycji roboczej . Teraz, niezależnie od temperatury, używamy jednej pozycji: Start -urządzenie nie gaśnie i od razu jest gotowe do pracy. Nawet natychmiastowe przyspieszenie nie dławi silnika.
Kolejną zaletą systemu M-Tronic jest wykorzystanie każdej kropli paliwa, gdyż wszystkie podzespoły silnika są optymalnie dostosowane do warunków otoczenia, w tym, do bieżącego obciążenia.
Sterownik
Sercem systemu M-Tronic jest sterownik który składa się z mikroprocesora ze zintegrowanym obrotomierzem i czujnikiem temperatury. Reguluje on czas zapłonu i optymalnie dozuje paliwo z uwzględnieniem panującej temperatury zewnętrznej, wysokości n.p.m. i jakości paliwa. Funkcja Memory, w którą wyposażony został system, zapamiętuje ostatnie ustawienia robocze, dzięki czemu przy ponownym uruchomieniu w tych samych warunkach zewnętrznych, użytkownik ma do dyspozycji natychmiast pełną moc silnika.
Mikroprzełącznik
Mikroprzełącznik rejestruje pozycję przepustnicy i w połączeniu z elektronicznym układem rozpoznawania zapewnia znakomite osiągi
Zawór elektromagnetyczny
Zawór elektromagnetyczny w ciągu paru milisekund przekazuje do silnika wyliczoną przez sterownik optymalną w danych warunkach ilość paliwa. Brak konieczności ręcznej korekty gaźnika za pomocą śrub nastawczych.
Mała elektrownia
W kole magnesowym zostały zamontowane dwie pary magnesów odpowiadające za zasilanie elektryczne sterownika. Dzięki temu rozwiązaniu, już w chwili rozruchu, koło magnesowe odpowiada nie tylko za chłodzenie silnika pilarki, ale stanowi również niezależne źródło zasilania systemu M-Tronic.
Reasumując: łatwe i przede wszystkim szybkie uruchomienie pilarki , bez konieczności zachowania odpowiednich procedur rozruchowych. Możliwość natychmiastowej pracy, bez efektu dławienia (zimnego silnika). Do tego, zawsze optymalne dawkowanie paliwa uzależnione od warunków zewnętrznych oraz jej obciążenia, aż po funkcję Memory, która zapamiętuje ostatnie warunki pracy i każdorazowo, bezterminowo je przywraca, sprawia, że można mieć wrażenie, że pilarka przyzwyczaja się również, do naszych nawyków pracy.
Początkowo do systemu M-Tronic podchodziliśmy sceptycznie, z niedowierzaniem i obawą. Obecnie uważamy, że dopóki akumulatory nie wyprą całkowicie silników spalinowych, dopóty takie rozwiązania, jak M-Tronic, czyli elektroniczne, będą wspomagać naszą codzienną pracę. Póki co, zachęcamy do rozważenia wyboru opcji STIHL M-Tronic, czyli urządzeń z rozszerzeniem modelu: C-M
Oferta
Dla bardzo wymagających użytkowników okazjonalnych polecamy najmniejszą i jednocześnie najtańszą pilarkę z tym systemem: STIHL MS-241 CM, a dla najbardziej wymagających ZUL-owców: MS-462 CM
Zobacz inne zagadnienia w temacie pilarek